بازاریابی اینفلوئنسر یا اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی آنلاین است که مدتی است بر سر زبانها افتاده و کلمه کلیدی اغلب رسانههای اصلی است و مرتبا به آن اشاره میشود. با این حال هنوز هم افرادی هستند که نمیدانند این نوع از بازاریابی تأثیرگذار یا بازاریابی اینفلوئنسر چیست، هنوز هم برخی افراد هستند که برای اولین بار با این واژه روبهرو میشوند و از شنیدن آن تعجب میکنند و میپرسند که بازاریابی اینفلوئنسر چیست؟
مرکز بازاریابی اینفلوئنسر هم اکنون یک وبسایت با صدها مقاله در مورد پیچیدگیهای بازاریابی تاثیرگذار به همراه سایر بازاریابیهای آنلاین است. بازاریابی اینفلوئنسر نوعی بازاریابی ترکیبی از ابزارهای بازاریابی قدیمی و جدید است. این ایده از یک نوع بازاریابی پربازده نشأت میگیرد و آن را در یک زیر گروه بازاریابی مبتنی بر محتوای مدرن قرار میدهد. اصلیترین تفاوت در مورد بازاریابی تاثیرگذار با سایر بازاریابیها این است که نتایج این کمپین همکاریهای بین برندهای فعال در بازاریابی اینفلوئنسر است، اما بازاریابی اینترنتی اینفلوئنسر فقط شامل برندهای مشهور و افراد و فروشندگان معروف و جا افتاده در این حوزه نمیشود درعوض نوعی از بازاریابی تاثیر گذار در بین بسیاری از برندهایی است که در محیط آنلاین مشهور نیستند.
قدرت تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید مشتریان به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت و ارتباط با مخاطبان خود است.
بازاریابی اینفلوئنسر یا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
بازاریابی اینفلوئنسر شامل یک برند به همراه همه تاثیرگذاران خود برای فروش یک محصول یا ارائه یک خدمت است، اینفلوئنسرها برخلاف افراد مشهور میتوانند در هر نقطهای حضور داشته باشند و فعالیت کنند و آنچه آنها را یک اینفلوئنسر میکند پیگیریهای گسترده آنها در فضای وب و رسانههای اجتماعی است. یک اینفلوئنسر بازاریاب میتواند یک عکاس مشهور در اینستاگرام باشد یا یک وبلاگ نویس خوب در فضای مجازی که توییت میکند. برخی از اینها ممکن است بیش از صدها هزار نفر اگرنه میلیونها نفر فالوور و یا دنبال کننده داشته باشند اما خیلیهای دیگر نیز ممکن است شبیه افراد عادی فعالیت کنند و کمتر از ۱۰ هزار نفر دنبال کننده داشته باشند و یا حتی کمتر.
آنچه در بازاریابی اینفلوئنسر و موفقیت آن موثر است:
– رویکرد خود را در مورد بازاریابی اینفلوئنسر مشخص کنید؛ یک استراتژی و برنامه سازماندهی شده را در نظر بگیرید و برای این کار زمان صرف کرده و بودجه در نظر بگیرید.
– در مورد روش خود برای یافتن اینفلوئنسر تصمیم دقیق بگیرید در یک پلتفرم مشترک شریک شوید یا از طریق یک آژانس و سایت کار کنید.
– صبور باشید و با کسب نتیجه منطقی تجربه کسب کنید تا به موفقیت برسید.
برنامه تدوین کنید
برنامه دو ماهه، سه ماهه و یا ماهانه تنظیم کنید:
– با برنامه روابط عمومی یا فرد انتشار دهنده محصول، خود را هماهنگ کنید.
– از طرف مدیران اصلی شرکت ایمیل ارسال کنید و جلسات حضوری ترتیب دهید.
مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ از نظر معنا محدود به دنیای دیجیتال نیست؛ اگرچه باید در نظر داشت که امروزه این تعبیر در مورد بازاریابی به کمک افراد تاثیر گذار در شبکههای اجتماعی به کار برده میشود. اگرچه اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نمیشود اما اغلب افراد آن را بیشتر در فضای شبکههای اجتماعی میشناسند. یکی اینفلوئنسر مارکتینگ کسی است که میتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد و نظرات افراد را در مورد خرید محصول تغییر دهد و این طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار میبریم منظور ما کسانی هستند که بتوانند بر روی تصمیم و رفتار تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند.
اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع یکی از زیر مجموعههای ارتباط بازاریابی یا همان اصطلاح انگلیسی marketing comcommunication است. در این شیوه بازاریابی، کسب و کارها میکوشند تا افرادی را بیابند که بر تصمیم و رفتار مشتریانشان تاثیر بگذارند.
اینفلوئنسر مارکتینگ مفهوم تازهای نیست
مثلا در دوران مدرسه مدیر مدرسهتان احساس کرده که شما از مشاور مدرسهتان حرف شنوی دارید و با او احساس راحتی و دوستی میکنید، در نتیجه برای یک تذکر جدی و یا ترغیب بیشتر شما به یک رشته درسی، ورزشی و یا اخلاقی از مشاور مدرسه کمک میخواهد که با شما در مورد آن موضوع صحبت کند، در همان مقطع اینفلوئنسر مارکتینگ را برای تبلیغ یک رفتار به شما ارائه داده است.
اینفلوئنسر مارکتینگ به طور کلی در مجموعه رفتارهای بازاریابی برون گرا قرار میگیرد چون این نوع از کسب و کار در قالب گفتگو با مخاطب و مشتری آغاز میشود و در ازای تلاش برای تاثیرگذاری روی خریدار و یا بر رفتار مخاطب خود پول مشخصی را دریافت میکند و مدیران کسب و کار یا برند نیز متقابلاً همین کار را برای اینفلوئنسرهای خود انجام میدهند. اینفلوئنسرها در قبال تبلیغ محصولات شرکت و جذب خریدار از مدیران شرکت خود خدمات رایگان متعددی از جمله استفاده از محصولات و خدمات شرکت به صورت رایگان دریافت میکنند.
اینفلوئنسرها در ازای فروش محصولات شرکت، کمیسیون یا حق تبلیغ دریافت میکنند.
اینفلوئنسرها با قدرت کلامی خود موجب رونق کسب و کارها و فروش محصولات شرکتها میشوند، آنچه روش اینفلوئنسر مارکتینگها را در فروش محصولات متمایز میکند این است که صاحبان کسب و کارها میکوشند با استفاده از نفوذ کلام و تجربه و با واسطه و قدرت تاثیرگذاری اینفلوئنسرها محصولات را به فروش برسانند و خود را وارد جریان فروش محصولات تولیدی نکنند.
آنچه که میتواند اینفلوئنسرها را در کار خود موفقتر نماید و یک شغل دائمی با حقوق ثابت برایشان ایجاد کند، تبدیل تدریج رابطه موقتی و معاملهای خود به یک رابطه جدی و پایدار است که اتفاقاً حرفهایتر نیز بوده و اثرگذاری این رابطه نیز بیشتر است.
تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان
بین بازاریابی دهان به دهان (تاثیر گرفتن از حرف افرادی که قبولشان دارند) و اینفلوئنسر مارکتینگ اگرچه شباهتهای بسیاری وجود دارد اما تفاوتهای بنیادین بسیاری نیز دیده میشود. اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی استفاده از افراد شناخته شده برای تحت تاثیر قرار دادن طرفداران در حالیکه بازاریابی دهان به دهان از طریق برقراری ارتباط واقعی میان افراد انجام میگردد. بنابراین نتیجه گیری میشود که همه روشهای اینفلوئنسر مارکتینگ شامل بازاریابی دهان به دهان است اما بازاریابی دهان به دهان وماً نمیتواند اینفلوئنسر مارکتینگ باشد.
اجزای اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ
۱- پیدا کردن اینفلوئنسرهای باتجربه در زمینه فروش محصولات (که این کار با جستجوی ساده در اطراف، گرفتن مشاوره از بازاریابان دیگر و یا دادن تبلیغ و پیغام استخدام در فضای وب صورت میگیرد).
۲- ایجاد کمپینهای بزرگ بازاریابی به وسیله اینفلوئنسرهای جذب شده
۳- ایجاد زیرشاخههای کوچکتر و بزرگتر با لیدرهای بیشتر با هدف جذب اینفلوئنسرهای بیشتر
۴- ایجاد پارامترهای متعدد جهت رسیدن به میزان ایده آل فروش و جذب تعداد فالوورهای مورد نظر
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سئو امید عسکری خدمات تخصصی سئو و بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ را از طرف یک دانشمند ایرانی ارائه میدهد. این آکادمی توانسته با موفقیت در بحث فروش و بازاریابی اینترنتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و آموزشهای لازم را ارائه دهد.
درباره این سایت